Comme il faut – poupée musiikkiteatterillinen esitys bandoneonille

12.04.2018

Kristina Kuusisto, bandoneon ja minä teoksen kantaesityksessä Tampere Biennalessa 2018. Kuva: Maarit Kytöharju

Comme il faut - poupée (2017) bandoneonille

Bandeneonin soittaja, Ranskassa asuva Kristina Kuusisto tilasi monitaiteelliseen konserttiinsa "La Fille au Bandoneon" uusia bandoneon-teoksia Riikka Talvitieltä, Lotta Wennäkoskelta ja ja minulta. Kuusiston mukaan bandoneon-ohjelmisto on yksipuolisen maskuliinista ja hän toivoi konsertillaan tuovansa esiin bandoneonin feminiinisen puolen. Kuusisto kertoi, miten bandoneonin keskeistä ohjelmistoa tulee soittaa "comme il faut" eli niinkuin pitää, kaikkien perinteisten tyylisääntöjen mukaisesti. Argentiinalaiset miesopettajat kehuivat suomalaissyntyistä naisoppilastaan sanalla "poupée", nukke. Teos kuvaa syvemmällä tasolla yksilön suhdetta yhteisöön ja annettuihin normeihin, musiikki rimpuilee ja lopulta kolmannessa osassa riuhtoo itsensä irti ulkoa määrätyistä kahleista, ensin argentiinalaisista säännöistä ja sitten säveltäjän antamasta notaatiosta. Kolmiosaisessa teoksessa finaalin voi esittää erillisenä musiikillisena numerona ilman musiikkiteatteriallista ilmaisua. Muut kaksi osaa toimivat parhaiten kolmannen osan kanssa musiikkiteatterillisessa kontekstissa.

Teosta voi esittää nauhan kanssa tai ilman. Ääni nauhalla kuuluu Simon Riestra-Aedeolle. Olethan minuun yhteydessä, mikäli tarvitset nauhamateriaalin.

K.e. Tampere Biennale 12.4.2018

Kesto 11 minutes.

Teos on omistettu Kristina Kuusistolle ja se on sävelletty Teoston tuella.